Lezen


Lukt het maar niet met lezen? Blijft uw kind spellend lezen? Aangezien ieder kind anders is en andere problemen heeft, maak ik voor ieder kind een leesplan op maat.
Op die manier lukt het kinderen wel om het lezen onder de knie te krijgen. 

Aanpak

Soms gaat leren niet vanzelf en wanneer een kind ondanks extra ondersteuning weinig of geen vorderingen maakt, kan het verstandig zijn om eens onder de oppervlakte te kijken naar de onderliggende redenen van het probleem. 

Door gebruik te maken van verschillende testen en onderzoeken gaan we op zoek naar de talenten, mogelijkheden en uitdagingen. Door de meervoudige aanpak wordt een stevige basis gelegd waarop verder gebouwd kan worden.

Afhankelijk van de hulpvraag starten we altijd met een intakegesprek waarin we bepalen wat de hulpvraag is en welke onderzoeken er plaats gaan vinden om het leerprobleem in kaart te brengen. We stellen in overleg een individueel oefenprogramma op. Benodigde materialen geef ik in bruikleen mee.

Start direct met de juiste aanpak!

 

Wist u dat..
...uit onderzoek blijkt dat leerlingen die aangeven auditief, visueel of kinesthetisch (doen, aanraken) zijn ingesteld, in de praktijk, afhankelijk van de soort opdracht die ze krijgen, verschillende leerstijlen toepassen en niet alleen de door hen aangegeven leerstijl. Het daarom zinvol is om de lesstof voor leerlingen aan te bieden op een manier die aansluit bij de behoeftes van het kind en waarbij zoveel mogelijk zintuigen betrokken zijn.

 

PraktijkYarka motoriekBeweging lezenMotoriek en reflexen

Problemen met de motoriek zijn lang niet altijd 'aangeboren' en dus onbehandelbaar. Vaak spelen primaire reflexen een rol. Ook problemen met leren of gedrag komen soms voort uit primaire reflexen. Primaire reflexen kunnen een diversiteit aan klachten veroorzaken, maar ook problemen bij het leren of gedragsproblemen veroorzaken. Ook volwassenen hebben soms nog last van actieve primaire reflexen. Via verschillende testen kan praktijk Yarka hierover uitsluitsel geven.


 

Recensie

“Onze zoon Jesse had een behoorlijke achterstand opgelopen op school bij het lezen. Zijn leestempo bleef maar laag en ook bleef hij spellend lezen. Na een half jaar begeleiding van Emma gaat het gelukkig al veel beter op school. Jesse heeft geen last meer van hoofdpijn en gaat sinds kort zelfs met plezier lezen. Ook zijn zelfvertrouwen in de klas is toegenomen. Wat we zo prettig vonden aan de hulp van Emma was het feit dat ze ook kijkt naar onderliggende oorzaken. Zo bleek bij Jesse dat zijn oogsamenwerking nog niet optimaal was en hij veel last had van zijn ogen. Door ook daarmee aan de slag te gaan is Jesse op alle fronten beter gaan presteren op school. We zijn hier enorm blij mee.” 

Linda (moeder van Jesse)